We kunnen niet met zekerheid zeggen wanneer de notie van het modificeren van auto’s in het bewustzijn van autoliefhebbers ontstond (het was waarschijnlijk meteen toen de eerste vierwieler het stadsstof optilde), maar ding is zeker – de wens is nog steeds zeer aanwezig, en brengt een hele industrie op gang van producten en diensten die erop gericht zijn te voldoen aan onze oerbehoefte om ons te onderscheiden van de massa, om te laten zien dat we het beter kunnen, om op te vallen.
Tunen van auto’s
Tuning van auto’s kan op vele manieren begrepen worden in termen van het domein van modificatie. Voor sommigen betekent tuning het veranderen van parameters op een chip, voor anderen het installeren van spoilers en xenon lampen, en weer anderen zien het als het bouwen van een raceauto. In wezen betekent tuning het verbeteren van de prestaties van een auto die van een productielijn kwam in precies dezelfde configuratie als miljoenen exemplaren ervoor (en erna). Kan de fabriek dat niet beter – vraag je je misschien af.
Over het algemeen komen in serie geproduceerde auto’s in vrij eenvoudige versies, wat betekent dat ze veel meer kunnen bieden dan wat ze nu doen. Waarom? De reden is dat het doel van de autofabrikant niet is je een auto aan te bieden die je je niet kunt veroorloven of onderhouden, maar om een ideaal evenwicht te bereiken tussen zuinigheid en prestaties. Dit is waar tuning om de hoek komt kijken.
Tip: Wagner tuning
meest voorkomende mythes over autotuning
Voor we dieper op dit onderwerp ingaan, willen we het financiële aspect nog wat verder uitdiepen. Ook al ben je bereid te betalen voor tuning diensten en vervangingsonderdelen, houd er rekening mee dat een grotere belasting van deze onderdelen betekent dat ze eerder zullen slijten. Naast de al genoemde mogelijke toename van het brandstofverbruik, betekent een zwaarder gebruik dat je elk onderhoudsinterval moet inkorten. Het is aan jou om de rekensom te maken.
Wie kan een auto (voor jou) tunen?
Motieven, verwachtingen, wensen en mogelijkheden zijn voor iedereen verschillend. Dat geldt ook voor de mate van complexiteit en de kosten van tuning. In de context van deze serie artikelen gewijd aan tuning, past onze geprojecteerde lezer niet in één profiel. Onze lezers zijn “stadsvechters”, liefhebbers zowel als racers. We zullen er op letten te belichten welk niveau van tuning bij deze profielen past.
Als het gaat om de persoon aan wie je de modificatie van je vierwieler kunt toevertrouwen, kun je je altijd wenden tot erkende tuners of tuning werkplaatsen die bij de autofabrikant horen. Maar deze mogelijkheden zijn nogal duur voor de omstandigheden waarin we leven, dus besluiten de meeste mensen het in een privé-regeling te doen. Het is echter geen geheim dat veel vreselijke wrakken gebeurden door gebrekkige vakkennis of verkeerde berekeningen… Tuning is een veeleisende en dure hobby. Het kan je tijd, geld of – in sommige extreme situaties als het niet goed gedaan wordt – je leven kosten. Wees daarom heel voorzichtig en zorg ervoor dat je alle nodige informatie verzamelt over de kwalificaties en de ervaring van de persoon die je deze veeleisende taak wilt toevertrouwen.
Welke auto’s zijn het meest geschikt voor tuning?
In het algemeen kan elk voertuig dat een verbrandingsmotor heeft, en de laatste tijd een elektronische regeleenheid (ECU), getuned worden. Maar laten we eerst een onderscheid maken tussen auto’s met een ECU, en die met een “zuivere mechaniek” (een oudere generatie voertuigen). Beide soorten kunnen natuurlijk door modificatie, maar voertuigen die alleen mechanische onderdelen bevatten vragen een complexere aanpak.
Wat het motortype betreft, kun je zowel de diesel als de benzinemotor tunen. Terwijl benzinemotoren regelmatig getweakt worden, waren we in het (nog niet zo verre) verleden wel getuige van een ernstige toename van het aantal geremapte dieselauto’s met turbomotor, wat te danken was aan het feit dat turbomotoren gemakkelijker te bewerken waren dan de atmosferische. Veel dieselmotoren (vooral die met turbo) werden echter vernield door toedoen van amateur-tuners die ze ofwel op de verkeerde manier hadden geremapped, ofwel ontdoken dat bepaalde motoronderdelen niet berekend waren op de vermogenstoename en dus vervangen moesten worden.
In het laatste decennium probeerden veel wereldspelers de racewereld binnen te komen via dieselmotoren. Hoewel de dieselmotor de scene een tijdje domineerde, daalde de belangstelling dramatisch toen de bouw van turbobenzinemotoren hun diesel tegenhangers overtrof.
Uitgelicht: Remus sportuitlaat
Wat is de eerste stap?
De gemakkelijkste, goedkoopste (vandaar de populairste) manier om de paardenkracht op te voeren is de zogenaamde chip tuning. Chip tuning is in principe het veranderen van parameters binnen de ECU met behulp van een computer, of het vervangen van seriële productiekaarten door die uit een hogere klasse. Door het motorvermogen te verhogen, schakel je over van een (door de autofabrikant bepaalde) zuinige stand naar een brandstofverslindende stand, dus je moet op deze kosten voorbereid zijn. Bovendien kan dit soort modificatie voor sommige auto’s nogal evident zijn, wat betekent dat je om veiligheidsredenen zult moeten denken aan het vervangen van banden en remmen, wat de initiële kosten verhoogt.
Hoewel chip tuning beschouwd wordt als de eenvoudigste manier om maximaal vermogen uit een bestaande motorconfiguratie te halen, betekent dat helaas niet noodzakelijk dat je het op de juiste manier laat doen. Gebrek aan expertise en piratenkopieën van mappings kunnen ervoor zorgen dat zuigers, zuigerstangen en hele motorblokken breken. Daarom is het van cruciaal belang om het werk aan vakmensen over te laten.
Omdat alle aanpassingen elektronisch gebeuren, hoef je de motor niet uit elkaar te halen om chip tuning uit te voeren. De volgende stap zou het veranderen van de technische kenmerken van de voertuigen zijn.
Hoe ziet het proces eruit?
Het proces van tuning begint, logisch, met het verhogen van het motorvermogen door ingrepen aan het cilinderblok, de cilinderkop en de ECU. We zeggen proces omdat iedereen die aan dit spannende avontuur wil meedoen moet beseffen dat tuning nooit gedeeltelijk gebeurt, wat betekent dat de segmenten ervan van elkaar afhankelijk zijn. Als je bijvoorbeeld het motorvermogen opvoert, moet je ook aandacht besteden aan de vering en de remmen, opdat het hele systeem een hogere snelheid en betere prestaties kan verdragen. Het zou ook verstandig zijn de auto te verlagen om gemakkelijker bochten in te kunnen gaan. Je hebt ook banden nodig die beter contact maken met het wegdek en slingeren tegengaan. In overeenstemming met meer vermogen moeten de veren en schokbrekers vervangen worden door die van betere kwaliteit. Het volgende niveau zou het afstellen van elementen van de transmissie zijn, die de overbrenging van het motorvermogen op de wielen via de versnellingsbak en differentiëlen optimaliseren. Professionele tuning van auto’s betekent het toevoegen van veiligheidsvoorzieningen, zoals het verstevigen van het koetswerkframe, het installeren van veiligheidskooien, ergonomische stoelen en aangepaste gordels die de veiligheid verbeteren en het de bestuurder gemakkelijker maken om bij hogere versnellingen de zwaartekracht te verdragen. En zo verder…
Wat zijn de manieren om een auto te tunen?
Maak je veiligheidsgordel vast en volg deze rubriek, want we zullen in de komende maanden aan elk van deze segmenten speciale aandacht besteden.